Olsztyńska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do wójta gminy Jonkowo o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. Jako preferowany wskazano przebieg po zachodniej stronie Olsztyna, w wariancie 2, czyli wariant żółty.
Zachodnia obwodnica Olsztyna i Dywit przeniesie ruch tranzytowy poza tereny zabudowy tych miejscowości. Ruch lokalny w połączeniu z ruchem tranzytowym powoduje obecnie znaczne problemy komunikacyjne i generuje uciążliwe oddziaływanie na mieszkańców Olsztyna i Dywit. Inwestycja przyczyni się również do poprawy przepustowości oraz warunków ruchu. Znacząco zwiększy się także bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Drugi wariant po stronie zachodniej
Wniosek GDDKiA zakończył drugi etap prac przygotowawczych. Wcześniej poszukiwano najbardziej optymalnych przebiegów obwodnicy w korytarzach wschodnim i zachodnim, a następnie szczegółowo przeanalizowano i porównano warianty po stronie zachodniej.
Kolejnym etapem, po uzyskaniu DŚU, będzie przystąpienie do wykonania Koncepcji programowej, które będzie niezbędne do ogłoszenia przetargu na realizację obwodnicy. Wówczas zostaną zaprojektowane szczegółowe rozwiązania technice dla wariantu wskazanego w decyzji środowiskowej. Inwestor przeprowadzi wtedy również szczegółowe badania podłoża gruntowego.
Prace budowlane zaplanowane są z koli na lata 2029-2031.
Piąte zadanie w województwie
Budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit jest jednym z pięciu zadań z Programu budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 r. kierowcy omijają już Smolajny w ciągu DK51. W trakcie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, gdzie zakończenie prac planowane jest na II kw. 2027 r. Do 2030 r. powstanie obwodnica Pisza w ciągu DK63 i DK58, natomiast obejście Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obecnie na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej) planowane jest do udostępnienia kierowcom w 2031 r.
Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51. Ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji nastąpi pod warunkiem uzyskania finansowania na budowę.